ericalinneas

Vi var på Island!

9 juni till 13 juni 2018.

Jag & Simon uppfyllde en sedan länge resedröm genom att sätta oss på planet till det kalla Island. Flyget tog ca 3 timmar och temperaturen låg runt 10 grader under vår vistelse där.

Dag 1- Första kvällen vid ankomst checkade vi in på vårt hotell. Väldigt fint för budgethotell, vi var supernöjda! Vi tog vår hyrbil in till Reykjavik för att äta middag.

Dag 2- Vi turistade genom Gyllene cirkeln. Längst rutten var Thingvalla nationalpark, Geysir-området och sist vattenfallet Gullfoss. Turen gav oss en bra bild av hur vacker och unik naturen är på ön.

Dag 3- Vi började morgonen med en 3 timmar lång ridtur på islandshästar! I en liten grupp red vi längst floder och bland berg. Fick även prova på klassiska tölt. Nöjda med vår tur, fortsatte vi dagen med en utflykt till ett geotermiskt område som hette Krisuvik. Bland de stinkande gaserna bildades fina färger i marken. På kvällen körde vi till Blue Lagoon, ett måste här! Trots priset var det helt klart värt det. Det ingick smoothie, ansiktsmask och en mycket mysig kväll.

Dag 4-Sista dagen var också en utflyktsdag! Vi körde söderut mot vattenfallet Seljalandsfoss. Sen vidare mot Seljavallalaug, som var en gömd pool av varma källor. För att komma dit krävdes en vandring in i dalen tills vi hittade poolen med en fantastisk utsikt. På kvällen tog vi ytterligare en tur in till huvudstaden för lite strosande på gatorna och en sista måltid på vackra Island. Dagen därpå lämnade vi hotellet efter kl8 för att återlämna hyrbilen och flyga hem.

Vi var båda förundrade över Island och hur fint det var! Trots att vi spenderade mycket tid i bilen var det en grej för sig för det fanns alltid anledning att titta ut genom rutan. Vi hade också tur med vädret vilket var en lättnad. Likt många beskriv innan så var allt mycket dyrt, men det var en värd resa och kul att få ha upplevt ön och vad den har att erbjuda.